تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/12/25 - 14:31
کد خبر: 389038

در میزگرد «عدالتخواهی مردمی» مطرح شد؛

بخش خصوصی قدرت دارد ولی مردم ندارند/ مردم سالاری در حالت تنزل یافته فقط پای صندوق رأی است

بخش خصوصی قدرت دارد ولی مردم ندارند/ مردم سالاری در حالت تنزل یافته فقط پای صندوق رأی است

سردبیر برنامه اینترنتی آوانت گفت: این قصه را از این پنجره که من گفتم، ببینم باید به سمت ایده‌های حکمرانی برویم. این چیزی که در بلند مدت باید بهش فکر کنیم آن ایده‌های حکمرانی است که باید فضای کشور را عوض کند. اولا به این ایده نیاز داریم که مردم منبع قدرت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به همت بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، میزگرد «عدالتخواهی مردمی» با حضور سیامک مختاری (کارگردان مستند)، امین سلیمی (سردبیر خبرگزاری دانشجو)، میثم مهدیار (معاون پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی)، میلاد گودرزی (سردبیر برنامه اینترنتی آوانت) و مصطفی دد‌جانی (مدیرعامل تعاونی معدن هاجرخاتون) همراه با پخش مستند قزل قیه برگزار شد.

نهادهایی که قرار بود در خدمت مردم باشند، رفتارهای ضد مردمی دارند 

میثم مهدیار، معاون پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در میزگرد «عدالتخواهی مردمی» گفت: یک اتفاقی در این چند سال افتاده است که خیلی من به آن فکر میکنم که ریشه آن‌ها چیست. نهادهای انقلابی که از دل انقلاب بیرون آمدند که هویت مبارزه گونه داشتند، چگونه رفتارهای ضد اجتماعی دارند و هویت آن‌ها شده است. این مسائل فقط مسئله ستاد اجرایی نیست و سازمان اوقاف نیز درگیر همین مسئله است. از این طرف بنیاد مستضعفان هم همین طور است و در ماجراهای مختلف مثل روستای ابوالفضل ما آن را دیدیم.

بخش خصوصی قدرت دارد ولی مردم ندارند/ مردم سالاری در حالت تنزل یافته فقط پای صندوق رأی است

مهدیار در ادامه افزود: چرا نهادهایی که قرار بوده خودشان در خدمت مردم باشند، رفتارهای ضد مردمی دارند و از اجتماع دور شده‌اند؟ مسئله از آنجا شروع شده است که وقتی یک اجتماعی به نظام تبدیل می‌شود، نیاز به نهادهای جدیدی دارد و بعد از آن به افراد اعتماد می‌کنند. وقتی به افراد اعتماد می‌کنیم، شفافیت را جدی نمی‌گیریم و کم کم این مسئله باعث ایجاد فساد می‌شود. در وضعیت فعلی نهادهای نظارتی ما فربه شده‌اند و از طرف دیگر نظارت مردم نیز وجود ندارد و شفافیت هم نیست و این قضیه را تشدید می‌کند. این فقدان شفافیت باعث شکل‌گیری حیات خلوت و فسادهای بزرگتر می‌شود.

معادن به حیات خلوت دولت تبدیل شده‌اند

سیامک مختاری، کارگردان مستند (قزل قیه) در میزگرد «عدالتخواهی مردمی» گفت: این معادن با این سیستم باید تعطیل شود تا یک دولت کارآمد بر سر کار بیاید و بتوانند به درستی مدیریت کند. چیزی که به درستی در کشورهای دیگر در مدیریت معادن اجرا میشود.

مختاری در ادامه افزود: معادن کلا به حیات خلوت دولت تبدیل شده است. برای وام دار شدن اشخاص و ارگان ها به دولت، معادن به برخی اشخاص و نهادهای خاص واگذار میشود. ما در مستند قزل قیه می‌خواستیم راجع به کوله برای استان کردستان اطلاعات به دست آورد و به دنبال ظرفیت های استان خوزستان بودیم.

کارگردان مستند قزل قیه در پایان بیان کرد: الان تقریبا یک سال از ساخت مستند گذشته است و ما در آن یک سلسله ای از جرائم و فسادها را عیان کردیم که به چه نحوی اتفاق افتاده است. در این یکسال خیلی به شک افتادیم که چرا واکنشی به این مسائل داده نمی‌شود و هیچ جشنواره‌ه‌ای مستند را نپذیرفت به جز جشنواره عمار که از آن موقع بود که شروع کردند به زنگ زدن و فشار آوردن های ستاد اجرایی فرمان امام که نباید پخش شود و بعد از اینکه پخش شد، فشار آوردند که جایزه نگیرد.چرا هیچکس حاضر به پیگیری این موضوع نیست و همه آن را بایکوت میکنند. چون پای ستاد مطرح بود که صحبتی نشد یا اینکه واقعا فساد بزرگی نیست واقعا؟!

بخش خصوصی یا ستاد اجرایی فرمان امام زور و قدرت دارد ولی مردم ندارند

میلاد گودرزی، سردبیر برنامه اینترنتی آوانت در میزگرد «عدالتخواهی مردمی» گفت: این مسائلی که مطرح می‌شود قبلا به صورت آرام و دلسوزانه بارها زده شده است ولی توجه نشده است و به اینجا رسیده است که باید داد بزنیم تا بشنوند. از ریزترین جزییات آن شهرستان می‌توان اشاره کرد تا بزرگترین مسائل کلان مربوط به معادن.

وی در ادامه افزود: من معتقدم که قصه‌هایی شبیه این قضیه سیریش آباد، پنجره عبور ما از حکومت داری به حکمرانی است که حالا این مسائل را اهل سیاست خیلی می‌فهند. حکمرانی با حکومت متفاوت است. در حکمرانی یکسری بازیگر فرامسئولی دارد که یکسری شأن دیگر را باید به رسمیت بشناسیم و این بدین معناست که باید این بازیگر به رسمیت شناخته شود. آدم‌ها باید یکسری ایده حکمرانی هم داشته باشند که بعضا برخی ایده‌ها نانوشته است. پیش هر مسئولی می‌رویم،‌ میگویند کار خوبی می‌کنید ولی الان مصلحت نیست.

بخش خصوصی قدرت دارد ولی مردم ندارند/ مردم سالاری در حالت تنزل یافته فقط پای صندوق رأی است

سردبیر برنامه اینترنتی آوانت بیان کرد: این قصه را از این پنجره که من گفتم، ببینم باید به سمت ایده‌های حکمرانی برویم. این چیزی که در بلند مدت باید بهش فکر کنیم آن ایده‌های حکمرانی است که باید فضای کشور را عوض کند. اولا به این ایده نیاز داریم که مردم منبع قدرت داشته باشند. الان بخش خصوصی یا ستاد اجرایی فرمان امام زور و قدرت دارد ولی مردم ندارند. به عبارت دیگر یعنی خصوصی سازی قدرت. یعنی باید نهادها و تشکل‌های مردمی مثل همین تعاونی ها قدرت داشته باشند. آیا ایده‌ای وجود دارد که فرماندار و مسئول فلان بخش یا حتی رئیس جمهور در فضای غیر از خشونت، خلع شود. ایده حکمرانی دیگری که در لایه محتوایی است، چیزی به نام تنظیم‌گری ضدتبعیض است. یعنی وضعیت موجود را به وضعیت مطلوبی می‌خواهیم ببریم که تبعیض در اون حداقل شود و باید به سمت این‌ها برویم.

مردم سالاری در حالت تنزل یافته فقط پای صندوق رأی است

امین سلیمی، سردبیر خبرگزاری دانشجو در میزگرد «عدالتخواهی مردمی» گفت: مستند از این جهت که همه نوع قشری در آن بودند، بسیار خوب بود و این مصادیق رد می‌شود. ما در جامعه خودمان در عرصه مبارزه در یک اتاق تاریک هستیم که همه نوع فردی در این اتاق هستند که چون اتاق تاریک است، مفسدین می‌برند. تنها راه این است که اتاق را روشن کنیم. نور هم چیزی جز مردم است. مردم باید در اتاق بیایند. مشکلات ما حل‌ نخواهد شد تا مردم به بطن آن ورود کنند. مردم سالاری در حالت تنزل یافته فقط پای صندوق رأی است. مردم باید نظارت کنند و نقش فعالانه داشته باشند. جمهوریت نظام هر روز است و هر روز در حال برگزاری انتخابات است. برای خود نظام هم هر روز انتخابات است ولی این جمهوریت کجاست و به مکانیزمی معترض هستیم، کجا باید داد بزنیم؟

بخش خصوصی قدرت دارد ولی مردم ندارند/ مردم سالاری در حالت تنزل یافته فقط پای صندوق رأی است

سلیمی در ادامه افزود: اصل ۲۷ قانون اساسی واقعا یک شوخی است ولی کی اجرا شده است. ما از نقش آفرینی عملی حرف می‌زنیم و باید مردم همت کنند برای نظام مسئله تعریف کنند. امام برای چی انقلاب کرد؟ میشد در خانه بنشینیم و یک عده‌ای مملکت را بچرخانند. انقلاب کردیم تا خودمان کشور را اداره و نظارت کنیم. جزیره‌هایی‌ باید در کشور شکل بگیرد که واسطه بشویم بین مردم و حکومت، تا هر کدام نقش اصلی خود را انجام دهیم. این جای ما کجاست خیلی مهم است.

مسئولین فقط شعار مبارزه با فساد می‌دهند

مصطفی دد‌جانی، مدیرعامل تعاونی معدن هاجرخاتون در  میزگرد «عدالتخواهی مردمی» گفت: یک قلعه‌ی فسادی تشکیل شده است که حالا یا خواسته یا ناخواسته است و ستاد اجرایی رفته است و بالای قلعه نشسته است. یه عده ارازل و اوباش آمدند و زدند ولی هیچ دادگاهی آن‌ها را محکوم یا صدا هم حتی نکرد. چرا برخورد نمی‌شود؟ و چرا این آدم‌ها نمی‌ترسند؟ چه کسانی پشت این‌ها هستند؟

ددجانی در ادامه افزود: این جریان مظلوم با مقاومت خود یک مسئله‌ای را مطرح کردند ولی مسئولین نمی‌خواهند مطرح شود و فقط شعار مبارزه با فساد می‌دهند. این‌ها را داد می‌زنیم شاید مسئولی‌ مانده باشد که پیگیر شود. وقتی پیش مدیران و فرمانداران مختلف می‌رویم و می‌بینیم که همه در پشت پرده بسته‌اند.

کدوم مذهبی قبول می‌کند یه رودخانه زلالی از کنار ما رد شود و ما از تشنگی بمیریم. مسئله ما یک شخص یا نهاد نیست و خیلی خیلی بزرگتر است. مسئله این است که نمی‌خواهند مافیای معدن شفاف شود.مافیای معدن در حال طوفان کردن است و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد. وقتی هم گیر می‌افتند، سریع آقایان پشتشان می‌آیند و از او حمایت می‌کنند.

 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top